سابسیژن چیست

سابسیژن چیست | روش انجام، مراقبت‌های پس از آن

متداول‌ترین درمان برای از بین بردن بافت اسکار حاصل از آکنه سابسیژن می‌باشد که در کنار تزریق ژل مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان جای جوش یا به اصطلاح اسکار به دو دسته طب سنتی و طب مدرن بخش بندی می‌شود.
ماسک‌های گیاهی زیادی برای این روش پیشنهاد و استفاده می‌شود که مربوط به بحث طب سنتی و درمان‌های گیاهی مشکل جای لک است.

سابسیژن روشی سرپایی است و بیمار پس از بهره‌مندی از مزایای آن نیازی به بستری شدن ندارد، نتایج آن به سرعت قابل مشاهده هستند. پزشک از روش‌های مختلف سابسیژن برای درمان پوست و به وجود آوردن نتایج مطلوب استفاده خواهد کرد. معمولاً بعد از درمان شما نیاز به استراحت در منزل ندارید.

سابسیژن

سابسیژن چیست؟

سابسیژن از تکنیک‌های ترمیم جای آکنه، آبله، زخم می‌باشد که توسط سوزن مخصوصی بنام نوکر یا کانولا صورت می‌گیرد. وقتی جوش یا آبله روی پوست نمایان می‌شود میتواند جای دائمی ناخوشایندی از خود جا گذاشته و زیبایی پوست را دچار مشکل کند.
یکی از بهترین تکنیک‌ها برای رفع این آکنه‌ها سابسیژن است. سابسیژن اصطلاحی است که توسط اورنتریخ و اورنتریچ در سال 1995 برای توصیف تکنیکی ساده برای درمان زخم‌های کهنه با استفاده از یک سوزن زیر پوستی مورب ارایه شد. در این مطالعه ضمن آشنایی با این متد و روش انجام آن و همچنین اثرات شگفت آور آن بر افراد می‌پردازیم.

سابسیژن چگونه انجام می‌شود؟

آماده سازی

اولین مرحله آماده سازی می‌باشد که پیش از انجام این عمل پوست باید به طور کامل پاک شده و جای زخم‌های مورد نظر، با استفاده از یک قلم به صورت دقیق، مشخص شود. پس از آن بی حسی موضعی برای بی حس کردن پوست شما تزریق خواهد شد.

انتخاب دستگاه سابسیژن

دومین مرحله انتخاب دستگاه سابسیژن است که برای هر پوست و زخمی باید از سوزن‌های مخصوص استفاده نمود. در صورتی که سوزن اشتباهی برای وارد شدن به عمق پوست انتخاب شود؛ احتمال آسیب دیدن بافت سالم پوست افزایش می‌یابد!

• سوزن‌های تیز که سوزن هایپودرم نام دارند.
  • سوزن Nokor به طور خاص برای انجام سابسیژن طراحی شده است.
  • سوزن میکرو کانولای بلانت که با استفاده از این سوزن، خونریزی و تورم پس از عمل، نسبت به سوزن‌های تیز، کمتر است.

انجام عمل

سومین مرحله نیز مرحله انجام عمل است که سوزن انتخاب شده به آرامی وارد لایه‌های عمیق پوست شده تا اتصال بین بافتهای آسیب دیده و سالم قطع شود. در این مرحله احساس سوزش در منطقه تحت درمان تا اندازه‌ای طبیعی است.

تمیز کردن جای زخم

چهارمین مرحله برای پیشگیری از پیشروی خونریزی و تورم، پزشک باید از طریق فشار دادن جای زخم، خون اضافی را از زیر پوست خارج کند. پس از آن جای زخم تمیز شده و برای پیشگیری از عفونی شدن آن، یک کرم آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

انواع روش‌های سابسیژن

سوزن نوکور

سوزن نوکور که شبیه یک تیغ برنده می‌باشد و برای اسکارهای کوچک و سطحی مناسب است.

با استفاده ازسوزن نوکور که شبیه نیزه بوده و پزشک پس از وارد کردن آن به بافت‌های زیر پوست و حرکت دادن متناوب آن، اقدام به بریدن بافت‌های فیبروتیک و چسبندگی‌ها و بعضاً ایجاد خونریزی و هماتوم خواهد کرد.

سابسیژن صورت با این تکنیک، علیرغم اینکه هدف درمان که پاره کردن باندهای فیبروتیک می‌باشد را تحقق می‌بخشد، ولی به علت عوارض ناخواسته مانند کبودی شدید صورت، ایجاد جای جوش جدید ناشی از ورود خود سوزن نوکور، درد نسبتاً زیاد و گاهی تشدید فرورفتگی و چسبندگی‌ها و ایجاد آکنه و تیرگی‌های مقاوم، چندان محبوب و متداول نمی‌باشد.

کانولا

ابزار دوم کانولا می‌باشد که بدلیل اینکه نوک تیز نیست مطمئن‌تر است و در عمق پوست وارد شده و در صورت برخورد با عروق و اعصاب زیر پوستی به آن‌ها آسیب نرسانده و از کنار آن‌ها عبور خواهد کرد و در نتیجه در سطح وسیعی در زیر پوست قابلیت مانور دادن داشته و موجب ایجاد کبودی نخواهد شد.

مراقبت‌های قبل از انجام سابسیژن

• اولین مرحله برای انجام سابسیژن مراجعه به متخصص پوست و مو می‌باشد.
  • بهتر است ساعاتی پیش از سابسیژن به حمام بروید و پوست خود را تمیز کنید.
  • هر نوع سابقه‌ی مصرف دخانیات، مصرف داروهای خاص و … را به متخصص اطلاع دهید.
  • اگر در دوران بارداری قرار دارید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و … هستید پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر جزء بیماران پیوندی، دیالیزی و یا مبتلا به بیماری خاصی می‌باشید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، وارفارین و هپارین، بعد از مشورت با پزشک می‌توانید برای چند روز از مصرف آن پرهیز کیند.

مراقبت‌های پس از انجام سابسیژن

پیشنهاد‌های پزشک متخصص درمان جای جوش با توجه به روش درمانی (سابسیژن یا اندولیفت یا روش ترکیبی) متفاوت خواهد بود اما به طور کلی شما باید برای جلوگیری از خونریزی و کم شدن میزان تورم و هماتوم می توان در محل مداخله از آیس پک استفاده کنید.
بعضی از متخصصین آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی را  بعد از انجام سابسیژن تجویز می‌کنند. همانطور که توضیح دادیم، مراقبت‌های لازم برای درمان جای جوش، به میزان و عمق اسکار و نحوه انجام پروسیجر توسط پزشک و نوع پوست بیمار دارد.

مزایای سابسیژن

در تکنیک سابسیژن مزایای بسیاری وجود دارد. مزایایی که موجب استقبال بسیار زیاد از این تکنیک شده است. در صورتی که به دنبال استفاده از این متد هستید آگاه باشید که با این روش، احتمالی برای تغییر رنگ رنگدانه‌های پوستی وجود ندارد.
همینطور از این روش برای انواع و اقسام مختلفی از زخم‌ها، آکنه و لک‌های باقی مانده بر پوست می‌توان استفاده نمود. ضمنا نتیجه این روش خیلی سریع قابل مشاهده است و هزینه آن نسبت به دیگر تکنیک‌های درمانی، معقول و مقرون به صرفه می‌باشد.

• از بین بردن اثر پیوند پوست تورفته
  • رفع خط خنده و اخم
  • از بین بردن رد زخم سالک
  • بهبود زخم‌های عمیق
  • رفع اسکار لک و زخم ناشی از آکنه
  • کمرنگ شدن زخم‌های ناشی از تصادف یا جراحی
  • بهبود زخم آبله مرغان
  • رفع جای جوش
  • از بین بردن چین و چروک پوست
  • بهبودی سلولیت‌های پوستی
  • بهبودی زخم‌ها

عوارض سابسیژن

با توجه به اینکه تأثیر این تکنیک درمانی بر جای جوش بسیار چشمگیر است اما امکان دارد برای افرادی که عفونت فعال روی پوست دارند مناسب نباشد. بیماران با سابقه ابتلا به زخم‌هایی مانند زخم‌های هایپرتروفی و کلوئید نیز کاندیدای خوبی برای این درمان نیستند.
همینطور بیمارانی که دچار اختلالات خونی (لخته شدن یا خونریزی) می‌باشند نمی‌توانند از این تکنیک برای رفع جای جوش استفاده کنند، زیرا خطر خونریزی در زمان درمان زیاد می‌شود.

علاوه بر این اگر در ۱ سال گذشته از رتینوئیدها به ‌صورت خوراکی مصرف کرده باشید امکان دارد از تأثیر سابسیژن بر جای جوش بی بهره بمانید زیرا ریسک بهبود زخم را به میزان قابل‌ توجهی زیاد می‌شود. در ادامه چند مورد از معایب سابسیژن صورت را مرور خواهیم کرد:

• امکان دارد موجب تورم خون‌های لخته شده در بافت شود.
  • احساس درد و حساسیت در نواحی تحت درمان بوجود آورد.
  • عفونت که معمولاً به شکل جوش و بثورات چرکی نمایان می‌شود، از دیگر عوارض سابسیژن است.
  • یکی دیگر از عوارض سابسیژن صورت، جمع شدن موقتی رنگدانه‌ها در بافت‌ها بعد از التهاب می‌باشد.
  • در موارد شدید امکان آسیب به اعصاب یا رگ‌های خونی و ایجاد زخم‌های هایپرتروفیک نیز وجود خواهد داشت.

تعداد جلسات مورد نیاز برای سابسیژن

پوست افراد با یگدیگر فرق دارد به همین علت، نمی‌توان بصورت قطعی تعداد دقیقی از جلسات را براي تمامی افراد به صورت یکسان در نظر داشت. در واقع تعداد جلسات مورد نیاز براي سابسیژن به موارد متعددی همچون توانایی کلاژن سازی پوست، نوع فرورفتگی و ميزان عمق فرورفتگی‌ها وابسته است.
با این وجود و در وضعیت کلی تعداد ۳ الی ۶ جلسه با فاصله زمانی یک ماه، براي درمان اسکارهای با عمق متوسط کافی است. البته در مواردی هم طبق صلاحدید پزشک، یک جلسه سابسیژن کفایت می‌کند.

علت برتری اندولیفت اسکار چیست؟

• بدون تورم و بدون هماتوم است.
  • بدون التهاب و اِریتما می‌باشد.
  • زمان کوتاه‌تر انجام پروسیجر درمان
  • بدون درد و آزار دهنده نبودن درمان
  • بدون نیاز به تزریق ماده تامیسنت است.
  • بدون نیاز به استراحت و دوره نقاهت می‌باشد.
  • بدون بازگشت و دارای ماندگاری طولانی نتیجه درمان
  • نیاز به تعداد جلسات درمانی محدود (۱ الی ۲ جلسه)

نتیجه سابسیژن

سابسیژن برای جای جوش یک درمان فوری می‌باشد. بسیاری از افراد بلافاصله پس از اولین جلسه درمانی سابسیژن خود، نتایج قابل توجهی را مشاهده خواهند کرد. تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای هر فرد، به شدت و عمق جای جوش‌ها بستگی دارد. بنابراین، نتایج از فردی به فرد دیگر فرق خواهند داشت.

نتیجه‌گیری در مورد سابسیژن

اگر از اسکارهای ناشی از زخم و بخیه و یا حتی سلولیت‌های بوجود آمده روی پوست خود رنج می‌برید می‌توانید با استفاده از تکنیک سابسیژن به این نارضایتی‌ها پایان دهید زیرا:

• این تکنیک تقریبا روشی ارزان به حساب می‌آید.
  • این متد موثرترین درمان برای رفع تورفتگی ناشی از جوش می‌باشد.
  • این تکنیک که با تزریق بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد، یک درمان بدون درد و بخیه می‌باشد.

آیا برای درمان جای جوش یک جلسه سابسیژن کافی می‌باشد؟

ابتدا باید بیمار به دکتر پوست مراجعه نماید و در صورت معاینه پزشک می‌تواند اطلاعات دقیقی را در اختیار بیمار قرار دهد. معمولاً در صورتی که جای جوش عمیق باشد نیاز است که بیمار از تکنیک‌های ترکیبی پانچ و سابسیژن صورت طی جلسات متعدد استفاده کند.
در پایان برای صاف کردن کلی صورت پزشک از تکنیک میکرونیدلینگ استفاده خواهد کرد. اما در پوست‌هایی که جوش سطحی‌تری داشته باشند پزشک تصمیم خواهد گرفت که 1 الی 2 جلسه سابسیژن صورت یا پانچ استفاده شود و شاید انجام میکرونیدلینگ کافی باشد.

هزینه سابسیژن

هزینه سابسیژن صورت به تعداد اسکارها، هزینه پزشک و تعداد دفعاتی بستگی دارد که باید یک نوع درمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام شود. بسیاری از پزشکان هزینه درمان را برحسب تعداد اسکارها یا تعداد جلسات درمان تعیین خواهند کرد.
هزینه دقیق درمان بعد از مشاوره و ارزیابی شرایط بیمار اعلام می‌شود. هزینه نهایی تابعی از شدت و تعداد اسکارها خواهد بود. همینطور هزینه درمان برای تمام نقاط صورت یکسان نمی‌باشد.

پرسش و پاسخ در مورد سابسیژن

آیا انجام سابسیژن صورت دردناک است؟

درست است که سابسیژن کمی درد دارد، اما ناحیه درمان پیش از شروع عمل بی‌حس می‌شود تا بیماران کمترین درد ممکن را در طول عمل احساس کنند. اکثر بیماران به جز درد تزریق آمپول بی‌حسی هیچ درد دیگری را احساس نخواهند کرد.

انجام سابسیژن برای چه افرادی مفید است؟

سابسیژن مناسب افرادی است که دارای جای جوش‌های عمیقی هستند که هر چه عمق بیشتر باشد نتیجه بهتر خواهد بود و برای جای جوش های سطحی هم مورد استفاده قرار می گیرد همینطور مناسب برای انواع جنس های مختلف پوستی نیز می‌باشد.

محمودی