سردرد بعد از تزریق بوتاکس

سردرد بعد از تزریق بوتاکس + علت و درمان

بوتاکس یک نوع روش درمانی موقت برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت می باشد. امروزه از بوتاکس برای جلوگیری از تعریق بدن، لیفتینگ، درمان کمردرد و اسپاسم های بدن و ..  استفاده می شود.

مثل هر روش درمانی بوتاکس هم دارای عوارضی است. برخی از افراد پس از بوتاکس دچار سردرد های جزئی و یا شدید می‌شوند.

این سردردهای جزئی پس از بوتاکس می‌تواند حدود چند ساعت تا چندین هفته ادامه داشته باشد. درست است که پس از گذشت چند روز سردردها از بین می‌روند ولی نکاتی وجود دارد که حتما باید برای بهبود سریع سردرد آن ها را رعایت کرد. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا با سردرد بعد از بوتاکس آشنا شوید.

آیا سردرد بعد از بوتاکس طبیعی است؟

سردرد یک عارضه جانبی شناخته شده در اثر بوتاکس است. البته سردرد بعد از بوتاکس برای اکثر افراد اتفاق نمی افتد، اما بروز آن هم غیر طبیعی نیست.
سردرد می توانند با شروع شل شدن عضلات مورد هدف ایجاد شوند. در صورتی که سردرد بعد از بوتاکس کوتاه مدت باشد، طبیعی است و جای نگرانی نیست. هم چنین ممکن است گاهی همراه با حالت تهوع بعد از بوتاکس هم همراه شود.

علت سردرد بعد از بوتاکس

بوتاکس یک نوع نوروتوکسین است و از کلستریدیوم بوتولینوم مشتق می شود. این سم در درمان بيماری های خاص عضلانی و رفع چین و چروک ها و هم چنین درمان میگرن در پزشکی به کار می رود.

پس از تزریق بوتاکس ممکن است که دچار سردرد شوید این سردرد ممکن است به دلیل و عوامل زیر باشد.

• انقباض یا اسپاسم عضلات حاصل از تزریق بوتاکس در صورت
  • نوع تزریقی که توسط پزشک معالج انجام می شود
  • ایجاد ضربه‌های ناگهانی به استخوان پیشانی
  • وجود ناخالصی احتمالی در بعضی از برندهای نامعتبر بوتاکس
  • آسیب رگ خونی هنگام تزریق
  • استرس و اضطراب ناشی از تزریق بوتاکس
  • در صورتی که پزشک انجام دهنده این تزریق مهارت کافی را نداشته باشد و در هنگام تزریق دچار خطایی شود و موقع تزریق، ابزار تزریق به استخوان جلوی پیشانی برخورد کند این سردرد به احتمال زیاد به وجود خواهد آمد.

درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس

اگر بعد از بوتاکس سردرد گرفتید، اول از همه  با پزشک معالج خود تماس بگیرید. توصیه می شود هیچ کاری را بدون مشورت پزشک انجام ندهید. کارهایی که پزشک می تواند برای شما انجام دهد شامل موارد زیر است:

• استفاده از داروهای مسکن مثل استامینوفن و یا ایبوپروفن‌ها که این داروها تا حد زیادی از سردردهای شما کاهش می دهند.
  • در ماه‌های بعدی که برای تزریق بوتاکس به پیش پزشک می روید، ممکن است پزشک دوز مواد را کاهش دهد با این کار به این پی خواهد برد که آیا دوز تزریق در به وجود آمدن سردردها تاثیر می گذارد یا نه.
  • ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که بوتاکس را کنار گذاشته و توصیه کند که از روش های درمانی دیگر برای رفع چین و چروک های خود استفاده کنید.

خطر سردرد بعد از تزریق بوتاکس

یک سوال که برخی از افراد تزریق کننده بوتاکس را درگیر کرده است، این است که آیا سردرد بعد از تزریق بوتاکس خطرناک است؟

در این مواقع باید پاسخ دهیم که بعضی از افراد با هدف زیبایی و رفع چین و چروک صورت، بوتاکس انجام می‌دهند. اکنون سردردهای بعد از آن هم آزاردهنده خواهد بود. اما جای نگرانی نیست. این سردردها در همه‌ی افراد تزریق کننده بوتاکس به وجود نمی‌آید و از صد درصد افراد تنها یک درصد افراد احتمال دارد که بعد از تزریق بوتاکس دچار سردرد شوند.

این سردرد ها پس از گذشت چند روز از بین می ‌روند و خطر خاصی افراد تزریق کننده بوتاکس را تهدید نمی ‌کند. با گذشت زمان هم، از شدت درد آن کاسته شده و در نهایت بعد از گذشت چند روز این سردرد به طور کامل از بین خواهد رفت.

توجه داشته باشید که بوتاکس یک روش درمانی بی ‌خطر و ایمن می باشد که عوارض ناشی از آن نیز قابل پیشگیری و درمان است. یکی از مهم‌ترین موارد در تزریق بوتاکس، تزریق بوتاکس در محل صحیح می باشد. درصورتی که بوتاکس در عضلات اشتباه تزریق شود، مضر خواهد بود.

مسمومیت پس از تزریق بوتاکس

در صورت بروز مشکلات زیر بعد از تزریق بوتاکس یعنی سم بوتولینوم انتشار یافته و نیاز به مراقبت فوری دارید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این مشکلات شامل موارد زیر است:

• مشکل در بلع
  • مشکل در تنفس
  • ضعف عضلانی در سراسر بدن
  • دوبینی
  • تاری دید
  • افتادگی پلک
  • گرفتگی صدا یا از دست دادن کامل صدا
  • مشکل واضح بیان کردن کلمات
  • از دست رفتن کنترل مثانه
  • علائم سرماخوردگی

راهکار های جلوگیری از بروز سردرد بعد از تزریق بوتاکس

• داشتن یک جلسه مشاوره قبل از انجام تزریق با پزشک و بیان تمام مشکلات جسمانی و حساسیت ها.
  • حفظ آرامش.
  • بیان نگرانی ها به پزشک و راحت بودن با آن
  • عدم مصرف دارو های رقیق کننده خون
  • عدم مصرف دخانیات
  • استفاده از کمپرس یخ
  • عدم لمس و فشار ناحیه تزریق شده

هم چنین رعایت مراقبت بعد از بوتاکس هم می تواند از بروز سردرد بعد از بوتاکس جلوگیری کند.

سوالات درمورد سردرد بعد از تزریق بوتاکس

آیا سردرد بعد از بوتاکس یک عارضه طبیعی است؟

تنها حدود یک درصد افراد ممکن است بعد از تزریق بوتاکس دچار سردرد شوند ، با این حال سردرد بعد از بوتاکس غیر طبیعی نمی باشد.

آیا سردرد بعد از تزریق بوتاکس شدتش بیشتر می شود؟

خیر. شدت سردرد بعد از بوتاکس بیشتر نمی شود ، ولی با این حال برخی از افراد تزریق کننده بوتاکس دچار سردرد خفیف پس از تزریق بوتاکس می شوند.

چه زمانی بعد از تزریق بوتاکس فرد دچار سردرد می شود؟

معمولا در همان روز یا یک روز بعد از تزریق بوتاکس.