درمان میگرن با بوتاکس

تاریخچه درمان میگرن با بوتاکس

پزشکانی که برای رفع چین و چروک صورت از تزریق بوتاکس استفاده می کردند پس از مدتی متوجه شدند که بیماران اعلام می کردند سردردهای آنها به طور قابل توجهی بهتر شده است و همین اتفاق باعث شد که به بررسی تاثیر تزریق بوتاکس بر روی رفع میگرن در جهت درمان این نوع سردرد بپردازند.

در مطالعه ای که بر روی افراد بالغ با میگرن انجام شد افراد می گفتند که پس از تزریق بوتاکس  تعداد روزها و شدت سر درد آن ها کاهش یافته است.

در یک مطالعه دیگر که انجام شده بود افرادی که دو دوره تزریق بوتاکس انجام داده بودند سردردشان تا ۵۰ درصد کاسته شده بود و پس از ۵ دوره تزریق بوتاکس دردشان تا ۷۰ درصد کاهش یافته بود.

سازمان غذا و دارو  در سال ٢٠١٢ ،تزريق بوتاکس را به عنوان جدیدترین درمان ميگرن منتشر كرد.

میگرن چیست؟

میگرن به سردردهایی گفته می شود که اغلب یک طرف سر را درگیر کرده و معمولا با بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ همراه هستند. از علائم دیگر این بیماری حساسیت به نور و صدا است.

انواع سر درد میگرنی

• میگرن قاعدگی
  • میگرن دهلیزی
  • میگرن شکمی
  • میگرن همی پلژیک
  • میگرن چشمی
  • میگرن با هاله ساقه مغز
  • میگرن وضعیتی

بوتاکس چیست؟

بوتاکس که سم بوتولونيوم است دارای خاصيت فلج كنندگى است و از  آن در درمان بيماري ها استفاده مي شود.

پزشكان به طور تصادفى به این دست یافتند كه كسانى كه براى زيبايى و كاهش چروك هاى صورت از بوتاکس استفاده كرده اند و همزمان میگرن هم داشتند بهبودى در سردرد راگزارش كرده اند.

طبق این روش متخصص مغز و اعصاب ،با تزريق بوتاکس در محل هاى خاصى از سر و صورت باعث شل شدن عضلات آن نواحی شده و باعث جلوگيرى از سردرد مى شود.

محل های تاثیر تزريق بوتاکس در درمان ميگرن با محله هایى كه براى زيبايى صورت تزريق می شود متفاوت است و بايد حتما توسط متخصص مغز و اعصاب تزريق شود.

نحوه رفع سر درد با تزریق بوتاکس

همانطور که گفته شد تزریق بوتاکس با فلج کردن عضلات آن ها را شل کرده  و به این ترتیب از انقباض آنها جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن  می شود. طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که درمان میگرن با بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام می شود و آن این است که باعث جلوگیری از آزاد شدن سیگنال های درد در پایانه های عصبی سر و گردن شده پس استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنال های درد به نخاع می باشد.

تزریق بوتاکس برای رفع میگرن مزمن

میگرن مزمن به این معنی است که بیمار علاوه بر حملات میگرن دچار سردردهای روزمره عصبی نیز می باشد و در تعداد روزهای زیادی در یک ماه  سردرد را تجربه می کند و اگر کسی میزان کمتری سردرد  و یا نوع دیگری سردرد مثل سردرد خوشه ای را تجربه کند، عملا این نوع درمان برای او مناسب نیست.

محل های تزریق بوتاکس برای رفع میگرن

• بالای پل بینی
  • پیشانی
  • شقیقه ها
  • پشت سر
  • گردن

ماندگاری درمان میگرن با بوتاکس

ماندگاری بوتاکس می‌تواند بسته به اشخاص و ناحیه‌ متفاوت می باشد.در کل طول عمر بوتاکس بین ۴-۶ ماه است. برای اینکه بوتاکس ماندگاری زیادی داشته باشد  باید حداقل ۵-۶ جلسه درمانی و تزریقی پشت سر هم  انجام شود. ولی در مورد درمان میگرن با بوتاکس، باید گفت شرایط دائمی نیست.

هدف از درمان میگرن با بوتاکس این است که میزان دفعات و شدت حملات میگرنی را کاهش می دهد.

اقدامات لازم برای قبل و بعد درمان میگرن با بوتاکس

• قبل از تزریق، داروهای حاوی ویتامین E ، آسپرین یا دارو های مشابه آسپرین نباید مصرف کنید.
  • بعد از تزریق نیز حداقل ۴ ساعت تحرک نداشته باشید.
  • حداقل ۳ روز پس از تزریق، صورت خودتان را به آرامی ماساژ دهید. بهداشت را رعایت کنید.
  • همچنین بعد از تزریق بوتاکس به مدت ۳ روز وارد استخر نشوید.

در ۲۴ ساعت اول پس از درمان میگرن با بوتاکس از انجام کار های زیر خودداری کنید

• ورزش شدید مانند باشگاه رفتن یا دویدن
  • شستشوی مو
  • پاکسازی پوست در نواحی تزریق شده
  • قرار گرفتن در معرض گرمای شدید

عوارض درمان میگرن با بوتاکس

• واکنش های آلرژیک
  • کهیر
  • تورم در قسمت های پایینی
  • گردن درد و احساس سفتی در محل تزریق
  • ضعیف شدن عضلات
  • تغییرات بینایی
  • مشکل در بلع
  • افتادگی با پلک
  • بالا رفتن ابرو ها

سوالات درباره درمان میگرن با بوتاکس:

درمان میگرن با بوتاکس چقدر طول می کشد؟

این کار به صورت سرپایی انجام شده و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می کشد.

چه افرادی می توانند تزریق بوتاکس انجام دهند؟

بیمارانی که چهارده روز یا کمتر در یک بازه زمانی یک ماهه سردرد دارند یا بیمارانی که سردردهای غیر از میگرن را تجربه می کنند مثل سردردهای تنشی و میگرن خوشه ای و خانم های باردار و شیرده و مبتلا به بیماری عصبی این روش درمانی مناسب نمی باشد.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس چقدر است ؟

چون که علائم میگرن در هر بیمار متفاوت است و محل های درد نیز همه بیماران یکی نیست، آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار نیز متفاوت می باشد . آمپول بوتاکس برای درمان میگرن با بوتاکس طبق پروتکل در نقاط مختلف ، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود . بنابراین براساس میزان داروی بوتاکس که مصرف می شود و تعداد نقاط تزریق ، هزینه تزریق بوتاکس میگرن متفاوت می باشد.

آیا بوتاکس بلافاصله تاثیر می گذارد؟

تاثیر بوتاکس در درمان میگرن پس از ۵-۴ روز از زمان تزریق بوتاکس شروع می شود و در عرض ۲ هفته به پیک اثر خود خواهد رسید.

سن مجاز استفاده از درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

بالای ۱۸ سال