عوارض هایفوتراپی

عوارض هایفوتراپی چیست؟ | عوارض هایفوتراپی صورت

یکی از عوارض ناشی از پیری، افتادگی و شلی پوست است که برای رفع آن از یکی از رایج ترین تکنیک‌های رفع چین و چروک استفاده می‌شود که هایفوتراپی صورت نام دارد.
هایفو روشی بدون عارضه و ایمن است که اثراتی مشابه عمل جراحی دشوار لیفت (Skin lift) دارد، ولی هیچکدام از دردسرهای آن را ندارد.

غیرتهاجمی بودن هایفو یعنی بدون بخیه، برش، زخم، بی‌هوشی، بی‌حسی موضعی و موارد مشابه می‌باشد. یک پنجم بیماران بلافاصله بعد از درمان متوجه بهبودی پوست خود خواهند شد.
نتایج ظرف سه هفته بهتر می‌شود. اما در هر صورت هایفوتراپی نیز یک روش درمانی است و عوارضی را در پی خواهد داشت، این مقاله را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض هایفوتراپی از دست ندهید.

عوارض هایفوتراپی صورت

عوارض هایفوتراپی چیست؟ | عوارض هایفوتراپی صورت

احساس درد در ناحیه انجام هایفوتراپی

یکی از عوارض هایفوتراپی (side effects of hifu) که پس از عمل شایع است درد می‌باشد. این درد بدلیل امواجی که در این روش به پوست بیمار تابیده می‌شوند ایجاد می‌گردد و می‌تواند برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند.
با این حال، درد حاصل از این فرآیند زیبایی مدتی بعد از پایان آن به اتمام می‌رسد و جزو عوارض جانبی شدید این روش به حساب نمی‌آید ولی در برخی از موارد مشاهده شده که درد ایجاد شده سیر مزمن به خود گرفته است و برای مدت بیشتری موجب آزار بیمار شده است. این روش جزو فرآیند‌های غیر تهاجمی دسته‌بندی می‌شود.

قرمزی و دون دون شدن پوست

هایفوتراپی با منتشر کردن امواج التراسوند موجب تحریک سلول‌های موجود در لایه‌های مختلف پوست می‌شود و آسیب‌های ناچیزی را به این سلول‌ها وارد می‌کند.
قرمز شدن پوست نشانه‌ی تحریک بیش از اندازه این سلول‌ها در نظر می‌شود و می‌تواند موجب شروع التهاب در بافت پوست شود.

سلول‌هایی که از این روش تحریک می‌شوند با ایجاد ترکیبات خاصی موجب جمع شدن سلول‌های سیستم ایمنی در بافت پوست می‌شوند و این فرآیند با نشانه‌هایی مثل قرمز شدن پوست بافت مورد نظر خود را آشکار می‌سازد.
البته جای نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت زیرا این قرمزی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود و جزو عوارض کوتاه هایفوتراپی محسوب می‌شود.

التهاب و تورم پوست

تورم و التهاب یکی دیگر از عوارض هایفوتراپی می‌باشد و می‌تواند موجب کم شدن تاثیر این روش شود. متورم شدن پوست یکی از علائم‌های آسیب جدی به سلول‌های پوست می‌باشد و می‌تواند سیستم ایمنی فرد را به شدت تحریک کند.
بعد از انجام این فرآیند زیبایی، جریان خون بافت مورد نظر به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و آب بین بافتی بیشتری در آن ناحیه جمع می‌شود و این علائم خود را به شکل التهاب نشان می‌دهند.

با وجود این موضوع، جای نگرانی وجود ندارد زیرا این تورم معمولاً با کبودی پوست همراه نخواهد بود و بعد از گذشت ۲۴ ساعت بطور کلی از بین خواهد رفت.
کبودی پوست صورت به دلیل استفاده‌ی بیش از اندازه از هایفوتراپی می‌باشد و به عنوان عدم اطلاعات کافی پزشک متخصص به این تکنیک زیبایی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، همیشه این خدمات زیبایی را توسط پزشکان باتجربه و مشهور انجام دهید.

احساس بی حسی در ناحیه تحت درمان

بی حس شدن پوست هم یکی دیگر از عوارض هایفوتراپی می‌باشد و می‌تواند برای مدت زمان زیادی زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
بافت صورت انسان یک سیستم عصبی دقیق و ظریف می‌باشد که تراکم این اعصاب در بافت صورت بالا می‌باشد.
این سلول‌ها بطور طبیعی در عمق بیشتری نسبت به سایر سلول‌های تشکیل دهنده‌ی پوست قرار دارند و احتمال وارد شدن آسیب به آن‌ها بسیار پایین می‌باشد.

با توجه به این موضوع، امواج صوتی استفاده شده در این فرآیند می‌توانند تا عمق بیشتری نفوذ کند و در برخی از موارد باعث وارد شدن آسیب به سلول‌های پوستی شوند.
آسیب وارد شده به این سلول‌ها می‌تواند برای مدتی طولانی زندگی بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد و گاهی کار به درمان دارویی برای بهبود کامل برسد ولی بیشتر بی حسی‌های بوجود آمده پس از گذشت ۲ هفته و بدون نیاز به درمان‌های دارویی برطرف می‌شوند و نیازی به مداخله‌ی اضافی ندارند.

افزایش رنگ‌دانه‌های پوستی

یکی دیگر از سول‌هایی که در بدن وظیفه تولید ملانین که یکی از رنگ‌دانه‌های پوستی مهم در انسان می‌باشد را بر عهده دارند ملانوسیت‌ها‌ نام دارند. در هایفوتراپی با تابش امواج التراسوند این سلول‌ها تحریک می‌شوند و ملانین بیشتری را تولید می‌کنند.
این رفتار سلول‌های ملانوسیت یک فرآیند طبیعی در نظر گرفته می‌شود زیرا به این گونه به سلول‌ها القا می‌شود که فرد در مواجهه با تابش شدید نور خورشید قرار گرفته است و این سلول‌ها تلاش می‌کنند تا با تولید ملانین از وارد شدن آسیب به پوست جلوگیری کنند.

تولید ملانین منجر به تیره شدن پوست محل تحت درمان شده و می‌تواند زیبایی افراد را با خطرات بسیار جدی مواجه کند.
این تغییر رنگ پوست در بعضی از موارد شکلی دائمی به خود می‌گیرد و به مداخله‌های بیشتری برای از بین رفتن نیاز پیدا می‌کند.
بنابراین، قبل از انجام هایفوتراپی تمامی موارد ذکر شده را در نظر گرفته و با آگاهی کامل برای انجام این فرآیند اقدام نمایید.

عوارض جانبی هایفوتراپی

عوارض هایفوتراپی

هایفوتراپی روش درمانی بسیار مطمئنی محسوب می‌شود زمانیکه توسط متخصصین کارآزموده و مجرب صورت گیرد.
مثل تمامی روش‌های درمانی، مهارت پزشک متخصص اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی و افزایش نتیجه دهی درمان دارد.
بهترین ویژگی‌ هایفو این است که بعد از پایان یافتن جلسه، شما قادر خواهید بود که بلافاصله کلینیک را ترک کنید و به انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود بپردازید.

کمی قرمزی یا تورم پس از درمان طبیعی است و باید طی چند ساعت برطرف شود. حس سوزن سوزن شدن نیز ممکن است طی چند هفته باقی بماند اما نگران نباشید خفیف است و از بین می‌رود.
البته در حدی نیست که باعث اذیت شود. در موارد نادر، کبودی یا بی‌حسی موقت محل انجام درمان دیده می‌شود. این دست عوارض جانبی نیز معمولاً طی چند هفته از بین خواهد رفت.

عوارض لیفت کردن پوست از راه جراحی بجای هایفوتراپی

لیفت کردن پوست از راه جراحی به دلیل تهاجمی بودن آن که به معنای بی‌هوش کردن فرد برای انجام عمل جراحی و برش‌ و بخیه روی پوست می‌باشد ممکن است منجر به ایجاد اِسکارهای پوستی شود که با توجه به همه این توضیحات مورد علاقه بسیاری از افراد نیست.
این روش فقط در برخی موارد ویژه که افتادگی‌ها یا عوارض پوستی خیلی شدیدی در بدن فرد وجود داشته باشد مورداستفاده قرار می‌گیرد و معمولا زیباجویان از روش هایفوتراپی برای لیفت کردن پوست خود استفاده می‌کنند.

عوارض استفاده از نخ برای لیفت کردن صورت

لیفت کردن پوست به‌وسیله نخ با استفاده از یک برش کوچک در نواحی زیرین پوست صورت انجام می‌شود. این نخ‌ها توسط پزشک متخصص و مجرب در عمق مشخصی از پوست صورت قرار داده می‌شوند و عمل لیفتینگ پوست آغاز می‌شود.
این روش یک تکنیک نیمه‌تهاجمی بوده و عوارض هایفوتراپی صورت یا در کل عوارض هایفوتراپی را به حداقل می‌رساند. البته پزشکان در زمینه تاثیرگذار بودن یا بی‌اثر بودن آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

استفاده از لیزرهای دی‌اکسید کربن، امواج فرکانس رادیویی و امواج رادیویی فراکشنال از دیگر روش‌های جدید در زمینه بهبود وضعیت پوست می‌باشد.
با ایجاد فناوری پیشرفته هایفو (HIFU) توسط مهندسان پزشکی که بر مبنای امواج ماورای صوت التراسوند صورت می‌گیرد می‌توان انرژی را با ‌دقت به لایه‌های زیرین پوست رسانده و بدون اینکه سبب آسیب به سطح پوست شود و عوارض هایفو صورت را داشته باشیم، عمق مورد نظر پزشک را با انرژی امواج تحریک کنیم.
ویژگی اصلی هایفوتراپی نسبت به سایر روش‌ها این است که انرژی صوت آسیبی به سطح پوست نخواهد رساند.

هایفوتراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

برای افرادی که سن بالایی دارند و دچار افتادگی‌های صورت و شل شدگی در پوست خود شده‌اند، هایفوتراپی روش مناسبی به حساب نمی‌آید و نیاز به لیفت صورت با عمل‌های جراحی هستند.
همچنین اگر جزو افراد زیر هستید در بعضی از قسمت‌های بدن خود تا مدت خاصی نمی‌توانید هایفوتراپی انجام دهید این افراد شامل:

• افرادی که در دهان خود دندان ایمپلنت دارند نمی‌تواند در این ناحیه هایفوتراپی انجام دهند.
  • افرادی که به تازگی فیلر یا ژل تزریق کرده‌اند، نیاز است بین ۳ الی ۶ ماه از تزریقشان بگذرد.
  • افرادی که تبخال در نواحی صورت خود دارند باید تا بعد از برطرف شدن کامل آن صبر کنند.
  • افرادی در نواحی صورت و گردن خود دارای زخم‌های باز هستند تا بهبودی زخم باید صبر کنند.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یا مخفف واژه‌ی انگلیسی آن HIFU به معنای امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا می‌باشد. هایفو یکی از روش‌های نسبتاً جدید در درمان‌های زیبایی برای سفت و لیفت کردن پوست است که بدون درد و غیرتهاجمی بوده و می‌تواند جایگزین لیفت صورت نیز بشود.
در هایفوتراپی از امواج فراصوت (اولتراساوند) استفاده می‌گردد. یعنی همان امواجی که در دستگاه‌های سونوگرافی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.
با این تفاوت که در هایفو این امواج به صورت متمرکز به لایه‌ی خاصی از پوست انرژی وارد کرده و باعث تحریک تولید رشته‌های کلاژن خواهد شد.

کلاژن‌ها وظیفه‌ی استحکام بافت‌های بدن به خصوص پوست را دارند؛ بنابراین این اتفاق باعث می‌شود که پوستی سفت‌تر و بدون چین و چروک داشته باشیم.
استفاده از هایفوتراپی برای درمان تومورهای سرطانی سال‌ها است که مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. استفاده از این روش برای انجام درمان‌های زیبایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ مطرح شد.
هایفوتراپی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ با کاربرد لیفت ابرو انجام شد.

در سال ۲۰۱۴، استفاده از این روش را برای بهبود وضعیت خطوط و چین و چروک ناحیه‌ی خط گردن و بالای سینه نیز تایید شد. به دلیل جدید بودن این روش درمانی، برخی از استفاده‌های آن هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.
هایفوتراپی در کل یک روش ظریف محسوب شده و پزشک معالج باید از دقت زیادی برای پیاده‌سازی این روش برخوردار باشد و مشاهده‌ی چنین علائمی نشان دهنده‌ی ضعف اطلاعات پزشک متخصص در زمینه‌ی استفاده‌ی درست از هایفو می‌باشد. این فرآیند می‌تواند عوارضی را نیز برای زیباجویان به همراه داشته باشد.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی، هزینه هایفوتراپی و ماندگاری هایفوتراپی می‌توانید از مقالات دیگر سایت کلینیک زیبایی بهارین بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ در مورد عوارض هایفو

آیا هایفوتراپی خطرناک می باشد؟

اولتراسوند از ۵۰ سال پیش تا کنون در حیطه پزشکی کاربرد داشته است. تکنولوژی هایفو (HIFU) با سونوگرافی یکی است اما تنظیمات و نیز تاثیرات این دو با هم متفاوت می‌باشد. از آن جا که در روش هایفو از هیچ اشعه نوری استفاده نمی شود و فقط از امواج فرا صوت برای تحت تاثیر قرار دادن لایه های پوست بهره می گیریم، بنابراین شما می توانید از ایمن بودن این روش مطمئن باشید.

آیا هایفو تراپی درد دارد؟

ممکن است در حین هایفو ناراحتی جزئی داشته باشید. بعضی از مردم آن را به عنوان پالس های الکتریکی کوچک به طور خفیف توصیف می کنند. اگر نگران درد هنگام انجام هایفوتراپی می باشید، پزشک ممکن است مصرف استامینوفن (تیلنول) یا یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را قبل از درمان توصیه کند و همچنین می توان از پماد تاپیکال لیدوکایین برای بی حسی موضعی استفاده کرد. بلافاصله بعد از درمان، ممکن است قرمزی یا تورم خفیفی را تجربه کنید که به تدریج طی چند ساعت آینده کم می شود.

کاربرد هایفوتراپی چیست؟

از بین بردن خطوط و چین و چروک، سفت کردن پوست های شل شده در گونه ها و پلک ها، درمان پوست های نازک شده، از بین بردن چین و چروک های پوست اطراف دهان،‌ از بین بردن خطوط فک

هایفو تراپی برای چه کسانی مناسب می باشد؟

این روش برای کلیه کسانی که پوست صورتشان شل شده به طوریکه مشهود و قابل مشاهده باشد مناسب است و برای افرادی که تمایل دارند لیفت ابرو و یا لیفت صورت انجام دهند مناسب می باشد اما معمولا برای افراد سی سال به بالا هایفوتراپی بهتر جواب می‌دهد.

هزینه هایفوتراپی در کلینیک ها چقدر است؟

هایفوتراپی هم مثل دیگر خدمات پزشکی زیبایی بستگی به ناحیه ی مورد نظر و نوع خدمت دارد همچنین تعداد جلسات مورد نیاز و کادر پزشکی که هایفوتراپی انجام می دهند نیز دارند.

محمودی